Een 9! - Reisverslag uit Samfya, Zambia van IngeJudithSanne - WaarBenJij.nu Een 9! - Reisverslag uit Samfya, Zambia van IngeJudithSanne - WaarBenJij.nu

Een 9!

Blijf op de hoogte en volg IngeJudithSanne

08 Januari 2014 | Zambia, Samfya

Terug in de geciviliseerde wereld, de stage zit er al weer op!

Aangekomen in Lusaka backpackers hebben we voor het eerst ZELF de mogelijkheid om onze blogs te plaatsen en even wat reacties te bekijken, altijd leuk.
De laatste stageweek was zo voorbij, we hebben weer veel kunnen doen.
Donderdag begonnen we met intakes van zwangere vrouwen, waarna we te horen kregen dat er een vrouw aan het bevallen was. Helaas hebben we hier geen deel van uit kunnen maken, ze zou gaan bevallen van haar 6e kind, deze vloog er dus binnen no time uit.

Vrijdagochtend hebben we de resultaten van onze stage gepresenteerd voor de zorgverleners van het ziekenhuis. We hadden een hele schrale opkomst verwacht, dus waren blij verrast toen we 10 personeelsleden aantroffen. Gelukkig waren ze positief over onze bevindingen.

Na de presentatie zijn we voor een outreach met een auto richting Filippo gegaan, een plaatsje op 1 uur rijden van het ziekenhuis. In een hutje op de hei hebben we daar prenatale controles gedaan bij de zwangere vrouwen. De vrouwen lagen elke keer nog net niet op de grond van het lachen door de manier waarop Inge de Afrikaanse namen uitsprak, wanneer zij een volgende vrouw riep om naar voren te komen voor de controles.

Zaterdagmiddag zijn we aanwezig geweest bij een keizersnede vanwege een dreigende uterusruptuur. Alles ging gelukkig prima. Die avond heeft Sanne een gezond meisje aangepakt. Een paar uurtjes later werd helaas een jongetje geboren met een minder goede start. Het slappe jongetje ademde niet, nadat Inge hem gereanimeerd had (met de perfecte assistentie van Judith) kwam hij gelukkig langzaam weer op gang en ging het uiteindelijk goed.

Zondag werd door de sisters bij de kerk een soort charity bijeenkomst georganiseerd voor de kinderen in de omgeving. Iedereen kreeg wat te drinken en een zakje snoep, waarna uitbundig gedanst werd. Met een opkomst van ongeveer 100 kinderen is het vast in te beelden wat een chaos het daar was (wel erg gezellig). Op de terugweg naar huis brak er opeens noodweer uit, de bliksem inslag in een boom naast ons was vooral voor Inge een bijna dood ervaring.

Maandag de beoordeling gehad van de arts in het ziekenhuis, een mooie 9 in ontvangst genomen! Al met al kijken we terug op een drukke en leerzame stage met 13 bevallingen (waaronder 3 keizersnedes), een tweeling, een stuitbevalling, 2 reanimaties, een gescheurde baarmoeder en helaas 2 overleden kindjes. Verder maandag vooral afscheid genomen en ingepakt, het was weer een geweld om alles er in te krijgen maar het is gelukt. ’s Avonds hebben we voor het laatst gegeten met de sisters. Speciaal voor ons een persoonlijk gebed, afscheidsspeech en een cake. Al met al een leuk afscheid, waarna we de nodige uurtjes slaap hebben gepakt ter voorbereiding op onze lange reis.

Dinsdagochtend naar Mansa gereden, uiteraard met de nodige tussenstops waarvan niet helemaal duidelijk was wat nou daar precies de bedoeling mee was. Eenmaal bij de bushalte hoefden we nog maar 2 uurtjes te doden, we hebben even ergens lekker kunnen lunchen. Een vol bord met typisch Zambiaans eten (zie foto) kostte nog geen euro. Vooral Judith heeft genoten van haar Nshima, helemaal ingeburgerd. De busreis ging prima, om 02:30 kwamen we aan in Lusaka. We mochten nog een uurtje in de bus blijven maar moesten er daarna helaas uit, om vervolgens tot 06:00 te wachten tot we bustickets voor onze volgende trip: South Luangwa! Daarna met de taxi terug naar het oude vertrouwde Lusaka backpackers, straks ons visum verlengen en wat geld pinnen. Daarna ongetwijfeld doodop naar ons bedje toe.
We zullen jullie op de hoogte houden van onze ervaringen tijdens de safari, we kijken er naar uit!

XXX

• 08 Januari 2014 - 09:42

Anneke V.d. Heijden:

Jé meiden wat is dit snel voorbij gegaan! Goed om te lezen dat jullie het goed hebben gehad. en nu South Luangwa. Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen van dat prachtige wildpark!

• 08 Januari 2014 - 10:22

Alexandra:

Fijn dat de stage zo goed is afgerond !! Voor nu vooral veel plezier ^^ x

• 08 Januari 2014 - 12:51

Gelske:

Helemaal leuk. Bijzonder ook al die foto's! En dan nog een mooie 9!!! wat zijn jullie goed!
    Veel moois en gezelligs toegewenst in jullie vakantie!!!
    Liefs, Gelske.

• 08 Januari 2014 - 12:58

Annemieke:

Super goed meiden, gaaf dat jullie alles hebben meegemaakt en dan ook nog met een prachtig resultaat 9!!!! Heel veel plezier samen en geniet nog van de laatste weekjes en vooral van het heerlijke weer. Nu is het hier ook lente, maar als het goed is komt de winter eraan.

Dikke kus en pas op elkaar. xx

• 08 Januari 2014 - 13:32

Jochem:

Gefeliciteerd met het resultaat en veel plezier met de trip, ben jaloers op de safari!!

• 08 Januari 2014 - 14:06

Ilona:

Geweldig om te lezen hoe jullie het gedaan hebben! Super gedaan! Fijne vakantie daar nog.
    xxx

• 08 Januari 2014 - 16:12

Marijke Plukker, Verloskundige:

Wat leuk dat je nu helemaal in Afrika zit. Ik kreeg het berichtje van John, fysio.Je was eens bij mij in de praktijk geweest.Wat schitterend. Mooie en spannende ervaringen opgedaan.
    Dit is nu echt super back to the basic.Dit is verloskunde.
    Super!!Prachtig om te zien dat je de houten toeter hebt kunnen gebruiken.
    Ja , anders is er niet
    Dit is het echt wel.
    Mooi.
    Nog lekker genieten.
    Fijne tijd, groetjes,
    Marijke

• 08 Januari 2014 - 17:27

Yvonne:

Hoi meiden, wat een mooi cijfer!
    En ook zo'n mooie score aan bevallingen en complicaties. Heftig, maar wel heel leerzaam.
    Mooi dat jullie ook van de jaarwisseling hebben kunnen genieten :D
    Veel plezier de laatste vrije periode in Zambia, ik hoop dat jullie veel wilde dieren spotten!!

Dikke kus en tot snel, Yvonne R.

• 09 Januari 2014 - 21:47

Manon:

Wauw meiden, een stage om nooit te vergeten! Wat zijn jullie nu veel ervaringen rijker..
    Heel veel plezier tijdens de safari en jullie verdere reis!!
    Tot snell!!
    xxxx Manon

• 11 Januari 2014 - 14:08

Karin Siderius:

Lieve meiden, wat een geweldige ervaring hebben jullie gehad, wat mooi om dit mee te kunnen maken.
    Wat zullen jullie hier nog regelmatig aan terug denken!
    Heel benieuwd naar jullie verhalen over jullie vakantie die nu begonnen is.
    Het eerste smsje klonk goed! Vanaf maandag hebben jullie weer internet en horen we het weer graag.
    xxxx Karin

• 11 Januari 2014 - 19:44

Marianne Ritskes( Grotendorst):

Hoi Sanne, waarschijnlijk niet verwacht, maar toen ik van Helen hoorde dat je je stage in Zambia ging doen en daarna van je moeder de naam van het blog doorkreeg, heb ik mij toch maar even van jullie avonturen de hoogte gesteld.
    Deze ervaringen nemen jullie je verdere leven met jullie mee, geweldig!!
    Ik heb bewondering en respect voor jullie : a voor het beroep wat jullie hebben gekozen en de daarbij behorende zware opleiding en b dat jullie je stage in een totale vreemde cultuur met zo,n mooi resultaat hebben afgesloten! Capeau!
    Nog veel plezier de laatste daagjes en een dikke kus uit een winderig en nat Haarlem.X

Lieve groet van Marianne_