Safari! - Reisverslag uit Samfya, Zambia van IngeJudithSanne - WaarBenJij.nu Safari! - Reisverslag uit Samfya, Zambia van IngeJudithSanne - WaarBenJij.nu

Safari!

Blijf op de hoogte en volg IngeJudithSanne

13 Januari 2014 | Zambia, Samfya

We hebben een top weekend achter de rug!
Na een lekker relax dagje bij Lusaka backpackers zijn we vrijdag op het onmenselijke tijdstip van 3:30 opgestaan. Om 05:00 vertrok onze luxe bus richting Chipata, nadat wij voor onze bagage hadden afgedingd van 100 naar 30 kwacha (loonde toch de moeite). 8 uur later kwamen we aan. Op het drukke bus plein, waar we belaagd werden door taxi chauffeurs die ons een rit naar onze Lodge wilden aanbieden, zijn we over gestapt op een busje voor de resterende 3 uur van onze reis. Het was in de kleine bus zacht uitgedrukt een gepuzzel om alle mensen inclusief bagage op hun plek te krijgen. Uiteindelijk belandde Sanne tussen de koffers, Judith achterstevoren op een zak rijst en Inge naast een kip.
We zijn uiteindelijk netjes voor de deur afgezet van Marula Lodge. Hier werden we hartelijk ontvangen met een welkomstdrankje en werd ons wat verteld over de gevaren van het park, de Lodge wordt alleen gescheiden van het South Luangwa National Park door de Luangwa river, waar het krioelt van de krokodillen en nijlpaarden. Het werd dan ook afgeraden om ’s nachts alleen naar je kamer te lopen, een bewaker liep vanaf zonsondergang steeds keurig met ons mee. De Lodge zelf was erg mooi, meteen al liepen de apen en de nijlpaarden door de tuin! We hadden ook al olifanten gespot vlak bij de Lodge. Een eerste instantie hadden we in het kader van ons budget tripje een backpackers tent geboekt, maar omdat wij zo off-season reisden, mochten wij in een luxe 4 persoonshuisje voor dezelfde prijs. De eerste avond een heerlijk 3 gangen menu gegeten en vroeg naar bed, want de wekker ging op zaterdag alweer om 05:00. Toen we net in bed lagen hoorden we nijlpaarden van erg dichtbij. Toen we naar buiten gingen om te kijken stonden er op een paar meter van ons af 2 nijlpaarden met elkaar te vechten.
De volgende ochtend na een klein ontbijtje op weg gegaan naar de 1e safari, we hebben meteen al erg veel gezien! We hebben even een lijstje opgesteld:
- Olifanten
- Hyena's
- Leguanen
- Veel tropische vogels
- Leeuwen!
Vooral het zien van de leeuwen was een grote verassing, het is in het regenseizoen en al helemaal in de ochtend erg uitzonderlijk om deze te zien. Het was bijzonder om alle dieren van een paar meter afstand te kunnen bewonderen en natuurlijk honderden foto’s te maken. ’s Middags hebben we geluncht en vervolgens heerlijk aan ons kleurtje gewerkt bij het zwembad (Inge en Sanne iets te fanatiek).
Na een drankje en wat cake was het tijd voor de avondsafari. Vlak voordat we het park in reden kwam er een tropische regenbui opzetten die helaas bijna de hele avond heeft geduurd. Daar zaten we dan in onze regenjasjes in de jeep, het mocht de pret niet drukken. Door de regen waren er, zoals we wel een beetje konden verwachten, minder dieren om te zien. De nijlpaarden waren er blijkbaar wel dol op, die liepen opeens overal rond. Toch hebben we nog (3 nieuwe) dieren kunnen zien, we kunnen met trots buffels, wild dogs, een katachtige en een konijn (hoogtepuntje hoor) toevoegen aan onze lijst. Op de luipaarden na hebben we dus alle grote dieren gezien die in South Luangwa rondlopen. Hierna weer uitgebreid avond gegeten en voldaan naar bed.
De volgende ochtend hadden het heerlijke plan om geen wekker te zetten en het ervan te nemen, om 06:30 waren we dan ook pas wakker...onze biologische klok is aardig van slag door al dat gereis. De hele dag vakantie gerelaxt door aan het zwembad te liggen en boekjes te lezen in een hangmat met uitzicht op de rivier waar de aapjes om ons hoofd heen slingerden.
De volgende ochtend om 05:00 opgepikt voor de terugreis naar Lusaka. Op een geit die door de buschauffeur werd aangereden (awwwhh) na ging de reis prima. We kwamen hier om 17:00 aan en hebben meteen bustickets geregeld voor onze laatste bestemming: Livingstone! We zijn net heel toevallig onze Duitse vrienden tegen het lijf gelopen in het hostel, die wij kenden van onze stageplek. Zij verblijven hier ook 1 nachtje, straks nog even gezellig een drankje met ze doen om elkaars reisverhalen te bespreken!
Morgenochtend dus naar Livingstone, door alle verhalen van andere backpackers hebben wij hoge verwachtingen!
Liefs, we zullen zo snel mogelijk laten weten hoe het in het zuiden van Zambia is.

• 13 Januari 2014 - 20:34

Helen:

Wat ee leuk weekend!! We zijn benieuwd naar de foto's! Xx

• 13 Januari 2014 - 21:24

Soraya:

Wat bijzonder zeg al die wilde dieren! Stage is klaar en nu lekker genieten. Nog veel plezier!!

• 13 Januari 2014 - 21:40

Sonja:

Weer een leuk verhaal met hele mooie foto's. Ben benieuwd naar de rest. Nog veel plezier en geniet van jullie laatste dagen daar. Groetjes sonja.

• 13 Januari 2014 - 21:46

Denice:

Jullie hebben even moeten reizen voor de dieren en het avontuur maar super leuk!! ;) Heel veel plezier nog!

• 13 Januari 2014 - 22:02

Hanna:

Jullie verhalen zijn echt fantastisch en de foto's zo mogelijk nog geweldiger! Geniet van jullie laatste dagen meiden!

• 13 Januari 2014 - 22:05

Eibert:

Leuk zo een dagje in burgers zoo maar inderdaad zeer vermoeiend!
    Veel plezier verder en gauw tot ziens.

• 13 Januari 2014 - 23:39

Sjoerd:

Hahaha weer erg moeten lachen om jullie verhaal (met name om de kip). Mooie foto's van mooie dieren. Op naar de Victoria Falls!!

• 14 Januari 2014 - 08:54

Anneke V.d. Heijden:

hoi meiden

South Luangwa. Een jaloersmakend verslag! Fantastisch dat jullie deze plek ervaren hebben!
    Veel plezier in Livingstone!

• 15 Januari 2014 - 19:44

Corrie:

Echt hartstikke leuk wat jullie allemaal zien en meemaken.Geniet nog de laatste week want het gaat nu wel snel.De Victoria Falls zal ook weer een hoogtepunt worden.En gelukkig dat jullie al die ervaringen opgeschreven hebben,dan kan je niets vergeten en nog heel lang nagenieten.xxx

• 15 Januari 2014 - 21:28

Jochem: