Kerst in het zonnetje - Reisverslag uit Samfya, Zambia van IngeJudithSanne - WaarBenJij.nu Kerst in het zonnetje - Reisverslag uit Samfya, Zambia van IngeJudithSanne - WaarBenJij.nu

Kerst in het zonnetje

Blijf op de hoogte en volg IngeJudithSanne

27 December 2013 | Zambia, Samfya

Met wat vertraging: hele fijne kerstdagen!
Hier hebben wij het in ieder geval goed kunnen vieren! Dinsdag hebben we eerst een spannende bevalling gedaan. Inge toucheerde bij een vrouw met volledige ontsluiting en het was al meteen duidelijk; dit is geen hoofdje. Er werd een minimannetje van 1500 gram in stuit geboren! Vervolgens stond de baarmoeder nog wel erg hoog en bleek de vrouw ook een minimeisje bij zich te dragen (die in vergelijking met haar broer nog groot leek met haar 1800 gram). Beiden deden het tegen de verwachtingen in prima! Na deze bevalling was het dan eindelijk tijd voor kerstavond.
Omdat de sisters ons gedurende ons verblijf hier al meerdere malen probeerden over te halen om naar de kerk te gaan, hebben wij beloofd om als compromis mee te gaan naar de kerstdienst. Wij hebben hier 3 uur lang mogen genieten van een toneelstuk, liederen en een preek, natuurlijk allemaal in het Bemba. Leuk om een keer mee te maken, maar had wat korter gemogen. Eenmaal terug bij de sisters thuis hebben we even een powernapje gedaan en genoten van een klein kerstdinertje, inclusief prachtige kersttaart. Hierna waren we helemaal klaar voor het knalfuif. Op z’n zachtst uitgedrukt waren we verbaasd over de manier waarop de sisters kerstavond inluidden met hun dansmoves. We zijn tot 03:30 met de nonnen losgegaan op gangstahmuziek (geen grap). De herinnering aan deze avond zal niet zo snel uit ons geheugen verdwijnen. Er lag zelfs nog een prachtige Zambiaanse shetenga (omslagdoek) onder de kerstboom voor ons.
Eerste kerstdag was rustig en hebben we na lang uitslapen ons vooral vermaakt met kerstfilms. Ook hebben we met de sisters een rondje gedaan door het ziekenhuis. Bij elke zaal werd er kort gezongen en gebeden voor de patiënten, waarna zij allemaal een beker limonade en een oliebol kregen: een mooi gebaar. Voor ons deze kerst geen sneeuw, we hebben tweede kerstdag lekker in het zonnetje gelegen. ’S Avonds waren we alleen thuis en hebben we een romantisch dinertje georganiseerd met tosti’s. Toen we net in bed lagen om te gaan slapen ging de telefoon: er lag een vrouw op de labour ward. Zouden we dan toch nog een kerstkindje op de aarde zetten? Nee, om 00:01 pakte Sanne een voor Zambiaanse begrippen grote jongen aan, van jawel: 2700 gram.
Nu dus alweer bijna onze 2e stageweek voorbij, de tijd gaat snel.

Op naar oud&nieuw!

• 27 December 2013 - 16:45

Ronald Hoep:

ha kerstmeiden,

leuke foto's weer, zelfs een met een taalgrapje, of misschien is die 2e r wel stiekum opgegeten hahaha

• 27 December 2013 - 17:41

Bob Siderius:

Dat zal inderdaad wel een kerst zijn die jullie niet gauw vergeten. Leuk om de foto's die jullie gemaakt hebben er bij te zien. Zoals op de taart staat wens ik jullie ook alsnog een Mery Xmas. Veel plezier daar in de aanloop naar de jaarwisseling. Ik ben benieuwd of ze daar de champagne, oliebollen en het vuurwerk klaar hebben staan.

• 27 December 2013 - 18:06

Helen:

Hee girls, wat leuk om jullie verslagen weer te lezen!Jullie maken van alles mee,erg bijzonder.
    Zo Sanne, ik zie dat je m'n tevaatjes aan hebt haha!Nog leuke Maria's in de kerk :)
    Veel plezier nóg samen.XXX je allerleukste tante

• 27 December 2013 - 19:29

Oma Van Der Plaats En Johanneke:

Wat een leuke blog om te lezen. Wij hebben ervan genoten en wensen jullie nog veel meer van die gezellige dagen toe. Het lijkt ons prachtig om vrouwen zo te kunnen helpen bij de bevalling. Liefs van oma en Johanneke

• 27 December 2013 - 19:30

Gelske Vlaanderen:

Ha meiden, wat helemaal superleuk!!! 3 berichten tegelijk! Nu echt een beetje idee van hoe het daar is bij jullie in Afrika en echt zelfs een echt kerstsfeertje gecreëerd. Mijn complimenten. Lennart ziet aan mijn gezicht dat ik jullie blog aan het lezen ben, zo blij schijn ik te kijken...dan weten jullie dat ook weer :-)
    Al die beesten die kind aan huis zijn lijkt me wat minder; die mooie donkere mensen vind ik leuk om te zien. Maak maar veel foto's van alles.
    Liefs en veel plezier.
    Ad en Gelske.

• 27 December 2013 - 19:49

Sonja:

Hallo dames, wat leuk weer wat van jullie te horen. Jullie beleven zo nog weleens wat. Nog een fijne jaarwisseling gewensd. Groetjes.
    Sonja

• 27 December 2013 - 20:13

Britte:

Lieve Meiden,

Wat een ontzettend gave verhalen en wat goed dat jullie toch nog een beetje van kerst hebben kunnen genieten. En dat verhaal van die gemelli lijkt me nog best heftig! Wel heel goed om te horen dat ze een goede start hebben gehad!

Lieverds ik wens jullie nog een heleboel mooie ervaringen toe en denk aan jullie!

Kus kus vanuit Nederland!

Btw, Judith de vissenkom heb ik kapot laten vallen, de vissen zitten nu in een pan hahahaha

• 28 December 2013 - 12:32

Manon En Laurie:

Hooii lieverds!!
    Onwijs leuk om jullie verhalen te lezen, superleuk opgeschreven ook :D
    Heel veel plezier en dikke kus van ons! xxxxx

• 28 December 2013 - 15:25

Hanneke:

Haai!

Superleuk om jullie blog te lezen en de foto's te zien!!!
    Nu al een hoop ervaringen die jullie noooooit meer gaan vergeten!
    Geweldig!!

Denk aan jullie!
    liefs, Hanneke

• 28 December 2013 - 16:25

Davy:

Ontzettend leuke verhalen meiden, ga zo door! Ik kijk nu al uit naar het volgende verhaal. Geniet er maar van, voordat je het weet zit je weer hier haha! xx

• 28 December 2013 - 16:26

Davy:

ps. geweldige foto's ook met die zusters! :)

• 28 December 2013 - 21:17

Marloes:

Super gaaf om te lezen wat jullie nu al allemaal meegemaakt hebben, jullie zullen dit inderdaad nooit vergeten! Succes de komende dagen en alvast een goede jaarwisseling!!
    Xx Marloes

• 29 December 2013 - 14:05

Yvonne R.:

Hee Meiden,
    Wat goed om te lezen dat jullie een leuke kerst hebben gehad!! Leuke foto's ook. Fijn dat jullie die hebben kunnen posten! En natuurlijk ook super dat jullie zo'n leerzame bevalling hebben kunnen doen!.

Succes nog even! Dikke kus Yvonne.

• 29 December 2013 - 15:42

Soraya:

Wat een leuke verhalen meiden! Fijn dat jullie het kunnen vinden met de zusters daar. En met de bevallingen gaat het ook prima. Het ziet er heel gezellig uit daar... Veel succes nog.

Liefs Soraya

P.s. Alvast een gezonde jaarwisseling!

• 29 December 2013 - 16:45

Vera:

Hee Meiden!
    Jeetje jullie worden wel lekker aan het werk gezet he!! Maar super leuk zeg!!
    Doet me denken aan een jaar geleden dat ik in Zuid Afrika was! Herkenbare dingen (zoals de stekker van de laptop die niet past, kan nog herinneren hoe wij daarover aan het stressen waren haha)
    En wat fijn dat jullie zo goed opgevangen worden!!
    Lekker van genieten, dit vergeten jullie nooit meer :) en als verloskundige maakt het je alleen maar sterker!
    Liefs Veer

• 30 December 2013 - 06:38

Denice:

Hee lieve meiden!
    Echt super leuk om jullie blog te lezen en wat hebben jullie al veel gedaan!! Leuk dat jullie allemaal al een partus hebben begeleid! En Inge die tweeling, Super spannend!
    Heel erg leuk om de foto's erbij te zien met het personeel en jullie kerst! Kerst ziet er uit als een feestje, en lief en leuk dat jullie die shetenga's hebben gekregen! Alvast een happy newyear!
    Ik kijk er naar uit om jullie volgende verhalen te lezen! :D

Heel veel liefs, Denice

• 31 December 2013 - 14:35

Olfien:

Erg leuk om een beetje op de hoogte te blijven van jullie belevenissen! Heel veel succes de komende weken en een fijne jaarwisseling!!

X Olfien

• 01 Januari 2014 - 17:00

Corrie En Theo Van Krimpen:

Lieve Judith,

Wij wensen jou een gelukkig en gezond 2014.
    Wij volgen de blog.
    Geniet van alle ervaringen.

Groetjes Theo en Corrie

• 02 Januari 2014 - 11:52

Alexandra:

Leuk om alles te lezen ! Hele heftige maar minstens zo leerzame gebeurtenissen. De beste wensen voor het nieuwe jaar en tot snel Judith ! liefs x

• 05 Januari 2014 - 20:26

Corrie:

Echt helemaal te gek. Geniet ervan zoveel je kan.Leuke foto’s en ervaringen voor het leven.Drie leuke meiden.Hou van nu af aan jullie blog bij. Ben zelf net uit vakantie terug. Heb zelfs gelijk geprobeerd je nog een keer te bellen maar dit keer niet gelukt.Probeer nog wel weer.Vindt het een super begin van een super gelukkig,gezond 2014 voor jullie gewenst.Heel veel liefs.XXX Mich,Bill,Corrie