De eerste dagen in Lusaka! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van IngeJudithSanne - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Lusaka! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van IngeJudithSanne - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Lusaka!

Blijf op de hoogte en volg IngeJudithSanne

14 December 2013 | Nederland, Amsterdam

Het is nu onze tweede dag in Lusaka en de eerste indrukken zijn erg goed! De vlucht hierheen was nog even genieten van de Westerse luxe. Zo konden we continu de allernieuwste films kijken en kregen we om de haverklap een warme maaltijd geserveerd, om nog niet te spreken over het ijs, de nootjes, de warme doekjes, enzovoorts. Kortom; prima vertoeven. Enig minpuntje was de turbulentie. Het werd er niet geruststellender op toen een stewardess haar collega van het gangpad wegtrok naar hun stoelen met de woorden: “Wat doe je hier? Het is gevaarlijk!”.

Vervolgens verlieten we het vliegtuig met een luxe KLM dekentje en kussentje (We voelen ons nog schuldig over de diefstal). Bij aankomst ons visum geregeld bij een erge stenge meneer die de dollars in zijn eigen borstzakje stak. De afspraak was een driver van het hostel ons zou komen ophalen, deze was echter nergens te bekennen (we hadden dit kunnen zien aankomen natuurlijk). Geen probleem om een andere taxi te nemen en vervolgens veilig in het, voor Afrikaanse begrippen, decadente hostel (lees: 1e nacht geen stromend water). Vervolgens als roosjes geslapen onder onze klamboe. De volgende ochtend werden gewekt door onze lieftallige medestudenten Liselore en Yvonne die hun 4 weken stage al achter de rug hadden en toevallig in hetzelfde hostel sliepen! Onder het mom “zo dichtbij, maar toch zo ver weg” bleek onze deur (die op slot zat met een hangslotje) niet open te kunnen aangezien de sleutel niet paste. Nadat Sanne met 10-tallen sleuteltjes heeft geprobeerd het slot te openen bleek er nog maar een uitweg voor het personeel: openbreken die deur... door het harde gebonk en de schilderijen die van de muren vielen waren we dus meteen goed wakker.

Deze eerste dag hebben we lekker met z’n allen ontbeten onder het genot van een gevuld ommeletje (zonder koffie of thee, want werd wel erg lastig zonder aanwezigheid van water). Daarna alle tips & tricks in ontvangst genomen van de 2 meiden, waarna we op pad zijn gegaan om wat dingen te regelen. We zijn naar het centrum gegaan voor een Zambiaanse simkaart/beltegoed en hebben vervolgens een flinke zoektocht gehad naar een bank waar wij met onze Mastercard Zambiaanse Kwacha’s konden pinnen. Na het pinnen waren we dusdanig in waarde gestegen dat het een beetje benauwend werd toen er een man achter ons aan bleef lopen, voor de veiligheid zijn we maar even in een taxi gedoken opweg naar het busstation. Hier hebben we kaartjes gekocht voor de bus naar Samfya en hebben we ondertussen heel wat huwelijksaanzoeken afgewezen (helaas, geen mockakindjes!). Daarna even naar een shoppingmall geweest, die in eerste instantie gesloten was vanwege wateroverlast (niet zo gek, aangezien er al redelijk wat tropische regenbuien zijn gevallen gisteren). Na een uurtje wachten konden we toch boodschapjes in slaan voor onze lange busreis.

Terug in het Hostel hebben we de backpacks weer ingepakt en hebben we met Liselore en Yvonne geproost op Afrika, de Mojito’s waren heerlijk. Na een goede nacht slapen zijn we dag begonnen met waarschijnlijk onze laatste douche voor de aankomende 4 weken. Nu dus nog even de tijd gehad om een blogje te schrijven om jullie op de hoogte te houden van onze eerste dagen. Voor ons had het nog een groot voordeel dat we laptop er even bij pakten, bij toeval kwamen we tot de onaangename verrassing dat de laptop adapter niet in de wereldstekker paste vanwege 2 nutteloze plastic uitsteeksels die Inge met lichte paniek met een vleesmes er uit heeft gesneden. Het was een grote opluchting toen dit lukte en bleek dat wij onze laptops niet voor niks hebben meegenomen!

Nu is het wachten tot we onze 9-urige buisreis naar Samfya dus kunnen gaan starten. Hierna hopen we dat de driver van het ziekenhuis klaar staat voor onze resterende 3 uur van de reis naar het ziekenhuis in Kasaba. We zullen, voor zover het internet het toestaat, proberen jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden. Wij vermaken ons hier wel de laatste paar uurtjes in het zonnetje bij 25 graden!

Hopelijk tot snel, liefs van ons!

• 14 December 2013 - 12:01

Bob Siderius:

Hallo dames. Zo te horen hebben jullie het goed naar je zin daar. Maak er een mooie tijd van en eerst maar succes met jullie lange busreis. Hou het veilig en veel plezier, groetjes, Bob

• 14 December 2013 - 12:20

Manon:

Heel leuk meiden! Fijn dat jullie een geleidelijke overgang hadden. ;) Succes met de busreis en nu al benieuwd naar jullie volgende verhalen! xxxx

• 14 December 2013 - 12:31

Davy:

Klinkt nu al heel leuk dames & de reis is pas net begonnen! Fijne busreis. :) xx Davy

• 14 December 2013 - 12:49

Marloes:

Klinkt heel goed meiden! Succes met de lange busreis!! Xx

• 14 December 2013 - 13:11

Britte:

Wauw meiden! Alvast heeeel veel succes met de busreis!

Dikke kus

• 14 December 2013 - 13:11

Ans:

Heel leuk doe voorzichtig xxxx ans

• 14 December 2013 - 14:24

Jan, Yvonne En Arne:

Wat een aangename verrassing om dankzij de moderne communicatiemiddelen nu al iets van je/jullie te vernemen. Ik blijf het zeggen: grote bewondering voor je/jullie (wij kennen maar een van de drie meiden/dames) doortastendheid. Persoonlijk vind ik Lelystad al ver weg! -:) Jan

• 14 December 2013 - 14:55

Sonja:

Nou dames dat is een heel verhaal geworden. Mocht verloskunde nou niks worden kunnen jullie altijd nog gaan schrijven :). Heel leuk hoor. Nou mogen jullie zitvlees opdoen. Succes en benieuwd naar jullie volgend bericht. Groetjes uit zaandam.

• 14 December 2013 - 15:04

Gelske Vlaanderen:

Ha meiden,
    Wat een verrassing nu al zo'n uitgebreid verhaal! 2e dag en dan al zoveel meegemaakt. Zo te lezen is het jullie allemaal toevertrouwd. Geniet ervan. Liefs van Ad en mij.
    Xxx Gelske.

• 14 December 2013 - 16:31

Karin Siderius:

Wat leuk om al zo'n uitgebreid verslag van jullie te lezen! jullie hebben al het een en ander meegemaakt, en zijn nog maar net op pad! Grappig hoe jullie de dingen beschrijven, erg leuk om te lezen. Ben benieuwd naar jullie volgende bericht. Succes en liefs van ons.
    Karin.

• 14 December 2013 - 17:01

Soraya:

Klinkt al erg Afrikaans jullie gebeurtenissen. Geniet van alles en succes in de bus:p

• 14 December 2013 - 18:17

Olfien:

Leuk verslag! Ben benieuwd wat jullie verder allemaal nog gaan beleven. Veel succes en plezier!!
    X

• 14 December 2013 - 18:19

Gerda Veldheer:

Leuk hoor om dit te volgen, zat al te wachten op een berichtje van jullie. Zo te zien en en te lezen hebben jullie het naar je zin. Leuke foto s!! succes met de busreis en ik wacht weer op volgend verslag . Liefs Gerda

• 14 December 2013 - 18:36

Sjaan En Cor Bon.:

Leuk verslag meiden, veel succes en doe voorzichtig.

• 14 December 2013 - 20:58

Hanna:

Leuk om al gelijk wat van jullie te lezen! Met die douche valt het mee, zet alleen wel de warme knop om op de muur (daar kwamen wij pas in de laatste week achter..) Goede reis naar het noorden, ik kijk al uit naar jullie volgende verslag!

• 15 December 2013 - 13:12

Annemieke:

Hoi Meiden,
    Super leuk verslag en gaaf om te lezen dat jullie oplettende meiden zijn. Doe voorzichtig en maak er een mooie bijzondere tijd van. Dikke kus xx

• 15 December 2013 - 15:08

Anneke V.d. Heijden:

lieve meiden

De kop is eraf en als jullie dit lezen zitten jullie al in Kasaba. Heb een heel goede tijd!

• 16 December 2013 - 15:17

Ilona Siderius:

Leuk om te lezen en om de foto's te zien! Doe voorzichtig en een hele mooie tijd gewenst daar met elkaar! xxx

• 17 December 2013 - 10:39

Marjet Smit:

Meiden,

wat leuk om jullie verhaal te lezen, het lijkt gelijk of ik nog maar net in Nederland terug ben. Geniet van deze prachtige tijd! Doe de groeten aan de sisters van Mary (Marjet kunnen ze niet zeggen)
    En inderdaad vergeet een uur voordat je gaat douchen niet de warm waterknop in te drukken en te controleren of er wel water is. Geen water in het klooster? In de gang waar sister Faustina slaapt zit bij het schoenen rekje een pomp, als je die aanzet komt er weer water!
    Ik ben benieuwd naar jullie volgende belevenissen,

Groetjes Marjet

• 21 December 2013 - 09:50

Anahita:

Super leuk sann! Ik hoop dat je het naar me zin hebt :) ga je nog hierna reizen? Ben benieuwd naar al je verhalen! Dikke kus