Verbinding! - Reisverslag uit Samfya, Zambia van IngeJudithSanne - WaarBenJij.nu Verbinding! - Reisverslag uit Samfya, Zambia van IngeJudithSanne - WaarBenJij.nu

Verbinding!

Blijf op de hoogte en volg IngeJudithSanne

27 December 2013 | Zambia, Samfya

JAAA, we hebben een paar minuutjes internet!!!
Nu dus tijd om even snel onze verhalen, die we ondertussen hebben bijgehouden in een word documentje, op ons blog te gooien.
Zoals gepland hebben wij zaterdagmiddag afscheid genomen van het hostel in Lusaka en zijn wij met de taxi naar het busstation vertrokken. Onze bus richting Samfya zou vanaf 13:00 “boarden”, maar bleek nog niet aanwezig te zijn toen wij daar om half 3 waren (we hadden natuurlijk al rekening gehouden met de “Afrikaanse tijden”). Hier hebben wij toen gelukkig maar een halfuurtje in de hitte hoeven wachten, omringd door onze potentiele huwelijkspartners (want tja, we zijn blank). We hebben nog even wat fruit gekocht voor onderweg, vooral de mango’s zijn heerlijk.
Toen we de bus inkwamen bleek dat we 3 zitplaatsen naast elkaar hadden die verrassend comfortabel waren. Nog verrassender was het dat de bus 5 minuutjes eerder vertrok, we hadden natuurlijk flink wat vertraging ingecalculeerd dus dat was een mooie meevaller. De eerste uren hebben we onze ogen uitgekeken vanwege het groene landschap en de kleine dorpjes onder het genot van de Afrikaanse muziek waarvan het volume volledig open stond. Na een tijdje ging het bus entertainment over in een geweldige Zambiaanse soap. Aan de reacties om ons heen te merken was de aflevering erg grappig. Deze was zelfs zo hilarisch dat diezelfde aflevering minimaal 3 x achter elkaar is afgespeeld gedurende de rit. We hebben daarna nog wat uurtjes slaap kunnen pakken door de harde muziek heen. In de bus werden we toevallig aangesproken door twee Sisters die ons vroegen of wij ook naar Kasaba Mission Hospital moesten. We hebben dus meteen mooi connecties kunnen leggen waardoor we zeker wisten waar we uit moesten stappen en dat er een driver klaar zou staan om ons naar het ziekenhuis te brengen. Na de busreis van 10,5 uur konden wij om 02:00 in Samfya overstappen op de Jeep. Ruim 2 uur hebben we over een weg vol gaten en kuilen gestuiterd en kwamen we uitgeput aan bij het ziekenhuis. Hier werden we warm ontvangen door meerdere Sisters en werden we naar onze kamer begeleid met behulp van kaarslicht, de elektriciteit deed het al een week niet goed. Ondanks dat de Sisters er een beetje om moesten lachen zijn we met z’n drieen als 12-jarige meisjes overdwars op 2 bedden gaan liggen, om het af te maken lagen we op onze assepoester dekbedovertrekken Eigenlijk was het de bedoeling dat 1 persoon alleen zou slapen en de anderen samen, onze oplossing vonden we een stuk gezelliger! We konden eindelijk gaan slapen en werden pas rond een uur of 10:00 weer wakker. Pas bij daglicht konden we zien waar te terecht gekomen waren en bleek het niet zo primitief als verwacht. Er stond in de keuken een uitgebreid ontbijt voor ons klaar met, jawel, pindakaas ;) Daarna even gedoucht.. nouja, Judith heeft zich gedoucht, Inge en Sanne moesten het doen met een emmertje rivierwater omdat al het water op was. Jullie begrijpen wel: Judith mag NOOIT meer als eerste douchen. Vervolgens hebben we een rondleiding door het ziekenhuis gekregen, het werd meteen wel duidelijk hoe primitief alles daar is. De zwangere vrouwen zitten daar op een binnenplaats te wachten tot hun bevalling gaat beginnen, omdat hun dorp te ver van een ziekenhuis ligt om bij het begin van de bevalling pas naar het ziekenhuis te gaan. Sommige vrouwen zitten hier wel 3 maanden te wachten, omdat ze geen idee hebben hoe lang ze zwanger zijn.
Daarnaast hebben we 2 leuke studenten uit Duitsland ontmoet en daar veel verhalen van gehoord. Zij onderbreken hun verblijf van een jaar in dit ziekenhuis helaas donderdag voor een paar weekjes, maar we zien ze waarschijnlijk nog even vlak voordat wij hier weggaan.
We zijn ook druk bezig geweest met de indeling van onze kamer. Omdat we het toch wel erg gezellig vonden om met zn drieeen op 1 kamer te liggen, hebben we wat bedden versjouwd en uiteindelijk een leuk kamertje gecreeerd, inclusief kerstdecoratie en klamboe’s. Zelfs de Sisters waren onder de indruk van de slingers en de kerstboom en vroegen meteen of zij ze mochten hebben. Ook zij hebben trouwens hun best gedaan; in de woonkamer staat een kerstboom die zelfs voorzien is van ballonnen, we waren er jaloers op ;)
Het was dus een leuke dag. We hebben geen internetverbinding dus hopen zo snel mogelijk ergens een plekje te kunnen vinden om ons blogje te posten.
Liefs van ons!

• 27 December 2013 - 16:26

Ronald Hoep:

Hallo Meiden,

Zo te lezen hebben jullie je al helemaal aangepast en je weet het in Afrika, "Hakuna matata"

veel leermomentjes gewenst
    Ronald en Ans

• 29 December 2013 - 14:16

Yvonne R:

Wat een leuke verhalen meiden!!
    Jullie doen het goed samen zo te lezen. Xx.